Home
  Nieuws
    Producten
      Interne Schoolcoach
      Effectief Communiceren
    Plannen
  Medewerkers
  Werkwijze
  Voorwaarden
  Privacy
  Contact

Opleiding Interne Schoolcoach


Inleiding

Kaliber leidt leerkrachten met domeinspecifieke expertises en ambities op schoolontwikkelingsniveau op tot intern schoolcoach. Parallel aan de opleiding worden de cursisten begeleid op hun werkvloer. Hierdoor worden schoolspecifieke trajecten in de
school door interne coaches in opleiding uitgevoerd.
    
Opbrengsten

Na afronding van de opleiding intern schoolcoach zijn deelnemers in staat hun collega’s effectief en adequaat te coachen.
Tevens kunnen ze schoolontwikkelingstrajecten succesvol begeleiden. Bovendien zijn ze in staat hun collega’s te begeleiden
bij de verdere invoering van uitgangspunten en werkwijzen van schoolspecifieke thema´s die op hun school worden
geïmplementeerd.
Werkwijze

Met deelnemers werken we in de opleiding aan bewustwording van overtuigingen, die nodig zijn voor effectief begeleiden. We
trainen de deelnemers, zodat ze gaan beschikken over begeleidingsvaardigheden om met succes ontwikkelingsgesprekken te
voeren en inhoudelijke begeleiding te bieden aan hun collega’s. Deelnemers zijn na het behalen van de opleiding in staat
effectief feedback te geven en te ontvangen, beschikken over vaardigheden om gepast te coachen in de zone van naaste
ontwikkeling van collega’s en kunnen conflicten hanteren en voorkomen. Ze zijn in staat effectiever samen te werken met
collega’s en dragen bij aan een open en professionele cultuur. Ze zijn in staat pro-actief te denken en handelen en kunnen
beleidsthema’s daadwerkelijk mee vormgeven.  

INHOUDEN:  

De opleiding bestaat uit vier inhoudelijke modules. Deze modules zijn CRKBO gecertificeerd. 
Het betreft de volgende modules:
  1. Intern begeleider en communicatie (4 dagdelen)
  2. Intern begeleider en oplossingsgericht coachen (3 dagdelen)
  3. Intern begeleider en veranderingsprocessen  (2 dagdeel)
  4. Intern begeleider als groepscoach (3 dagdelen)
  5. Tevens  worden twee trajectspecifieke modules aangeboden. Het betreft:

  6. Toerusting didactische principes en uitgangspunten van schoolspecifieke beleidsthema’s, bijvoorbeeld verbetertrajecten,
    invoering programma’s SEO, pedagogisch klimaat, sociale vaardigheid, zorg enz.
  7. Persoonlijke begeleiding deelnemers op praktijkvloer. Iedere deelnemer wordt jaarlijks begeleid bij realisering van 3
    gezamenlijke (met medewerker Kaliber BV) klassenbezoeken aan een collega leerkracht. Aansluitend vindt coaching
    plaats naar kennis en getoonde vaardigheden (zie competentiematrix). NB. Excl. montages van school video-interactie
    werkzaamheden [Beeldcoach].
Aan de start van de opleiding wordt bij alle deelnemers een assessment afgenomen. Competenties worden tijdens de opleiding
zichtbaar genaakt, zodat hierop specifiek kan worden getraind. Op basis van de scores zal iedere deelnemer een persoonlijk
contract opstellen, waarin doelen, tijdpad, hulpmiddelen e.d.  De doelstellingen in ieder persoonlijk contract vormen de rode
draad in het leer- en oefenproces van deelnemers.
Nadruk ligt op het trainen van vaardigheden en omzetting naar eigen praktijksituatie, waarin medewerkers van Kaliber begeleiden.


Bijeenkomst Schooljaar Trainingsonderdelen
Module 1, dagdeel 2022-2023 De goede vragen, leerstijl, rapport, ontwikkelpunt
Module 1, dagdeel 2022-2023 Luistervaardigheden, doorvragen, portfolio, ontwikkelpunt
Module 1, dagdeel 2022-2023 Samenvatting, parafrase, doelgerichtheid in gesprek, reflecteren gevoelens, ontwikkelpunt
Module 1, dagdeel 2022-2023 Oplossingsgericht coachen, resultaatgerichte gespreksvoering, ontwikkelpunt
Module 5, intervisie 2022-2023 Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema
Module 5, intervisie 2022-2023 Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema
Module 6, coaching 2022-2023 Per deelnemer zijn 3 coachingsmomenten van 3 uur gepland
AFRONDING 2023    
   
Module 2, dagdeel 2023-2024 Oplossingsgerichte interventies, observeren, confronteren, ontwikkelpunt
Module 2, dagdeel 2023-2024 (H)erkennen en omgaan met emoties, ontwikkelpunt en portfolio
Module 2, dagdeel 2023-2024 Wondervraag, positioneren, ontwikkelpunt
Module 3, dagdeel 2023-2024 Covey & SWOT, koers & beleid, organisatieontwikkeling, eigen rol in de lerende organisatie
Module 5, intervisie 2023-2024 Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema
Module 5, intervisie 2023-2024 Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema
Module 6, coaching 2023-2024 Per deelnemer zijn 3 coachingsmomenten van 3 uur gepland
AFRONDING 2024    
     
Module 4, dagdeel 2024-2025 Interventiemodel, teamfasen (Lingsma), Twin Star, ontwikkelpunt
Module 4, dagdeel 2024-2025 Verandertechnieken, Covey & (time-)management, systeemcommunicatie
Module 4, dagdeel 2024-2025 Strategie en beleid, eigen rol in de cultuur / het systeem
Module 5, supervisie 2024-2025 Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema
Module 5, supervisie 2024-2025 Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema
Module 6, coaching 2024-2025 Per deelnemer zijn 3 coachingsmomenten van 3 uur gepland
AFRONDING 2025