|
Opleiding Interne Schoolcoach
Inleiding
Kaliber leidt leerkrachten met domeinspecifieke expertises en ambities op schoolontwikkelingsniveau op tot intern schoolcoach. Parallel aan de opleiding worden de cursisten begeleid op hun werkvloer. Hierdoor worden schoolspecifieke trajecten in de
school door interne coaches in opleiding uitgevoerd.
Opbrengsten
Na afronding van de opleiding intern schoolcoach zijn deelnemers in staat hun collega’s effectief en adequaat te coachen.
Tevens kunnen ze schoolontwikkelingstrajecten succesvol begeleiden. Bovendien zijn ze in staat hun collega’s te begeleiden
bij de verdere invoering van uitgangspunten en werkwijzen van schoolspecifieke thema´s die op hun school worden
geïmplementeerd.
Werkwijze
Met deelnemers werken we in de opleiding aan bewustwording van overtuigingen, die nodig zijn voor effectief begeleiden. We
trainen de deelnemers, zodat ze gaan beschikken over begeleidingsvaardigheden om met succes ontwikkelingsgesprekken te
voeren en inhoudelijke begeleiding te bieden aan hun collega’s. Deelnemers zijn na het behalen van de opleiding in staat
effectief feedback te geven en te ontvangen, beschikken over vaardigheden om gepast te coachen in de zone van naaste
ontwikkeling van collega’s en kunnen conflicten hanteren en voorkomen. Ze zijn in staat effectiever samen te werken met
collega’s en dragen bij aan een open en professionele cultuur. Ze zijn in staat pro-actief te denken en handelen en kunnen
beleidsthema’s daadwerkelijk mee vormgeven.
INHOUDEN:
De opleiding bestaat uit vier inhoudelijke modules. Deze modules zijn CRKBO gecertificeerd.
Het betreft de volgende modules:
- Intern begeleider en communicatie (4 dagdelen)
- Intern begeleider en oplossingsgericht coachen (3 dagdelen)
- Intern begeleider en veranderingsprocessen (2 dagdeel)
- Intern begeleider als groepscoach (3 dagdelen)
Tevens worden twee trajectspecifieke modules aangeboden. Het betreft:
- Toerusting didactische principes en uitgangspunten van schoolspecifieke beleidsthema’s, bijvoorbeeld verbetertrajecten,
invoering programma’s SEO, pedagogisch klimaat, sociale vaardigheid, zorg enz.
- Persoonlijke begeleiding deelnemers op praktijkvloer. Iedere deelnemer wordt jaarlijks begeleid bij realisering van 3
gezamenlijke (met medewerker Kaliber BV) klassenbezoeken aan een collega leerkracht. Aansluitend vindt coaching
plaats naar kennis en getoonde vaardigheden (zie competentiematrix). NB. Excl. montages van school video-interactie
werkzaamheden [Beeldcoach].
Aan de start van de opleiding wordt bij alle deelnemers een assessment afgenomen. Competenties worden tijdens de opleiding
zichtbaar genaakt, zodat hierop specifiek kan worden getraind. Op basis van de scores zal iedere deelnemer een persoonlijk
contract opstellen, waarin doelen, tijdpad, hulpmiddelen e.d. De doelstellingen in ieder persoonlijk contract vormen de rode
draad in het leer- en oefenproces van deelnemers.
Nadruk ligt op het trainen van vaardigheden en omzetting naar eigen praktijksituatie, waarin medewerkers van Kaliber begeleiden.
Bijeenkomst |
Schooljaar |
Trainingsonderdelen |
Module 1, dagdeel |
2022-2023 |
De goede vragen, leerstijl, rapport, ontwikkelpunt |
Module 1, dagdeel |
2022-2023 |
Luistervaardigheden, doorvragen, portfolio, ontwikkelpunt |
Module 1, dagdeel |
2022-2023 |
Samenvatting, parafrase, doelgerichtheid in gesprek, reflecteren gevoelens, ontwikkelpunt |
Module 1, dagdeel |
2022-2023 |
Oplossingsgericht coachen, resultaatgerichte gespreksvoering, ontwikkelpunt |
Module 5, intervisie |
2022-2023 |
Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema |
Module 5, intervisie |
2022-2023 |
Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema |
Module 6, coaching |
2022-2023 |
Per deelnemer zijn 3 coachingsmomenten van 3 uur gepland |
AFRONDING 2023 |
|
|
|
|
|
Module 2, dagdeel |
2023-2024 |
Oplossingsgerichte interventies, observeren, confronteren, ontwikkelpunt |
Module 2, dagdeel |
2023-2024 |
(H)erkennen en omgaan met emoties, ontwikkelpunt en portfolio |
Module 2, dagdeel |
2023-2024 |
Wondervraag, positioneren, ontwikkelpunt |
Module 3, dagdeel |
2023-2024 |
Covey & SWOT, koers & beleid, organisatieontwikkeling, eigen rol in de lerende organisatie |
Module 5, intervisie |
2023-2024 |
Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema |
Module 5, intervisie |
2023-2024 |
Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema |
Module 6, coaching |
2023-2024 |
Per deelnemer zijn 3 coachingsmomenten van 3 uur gepland |
AFRONDING 2024 |
|
|
|
|
|
Module 4, dagdeel |
2024-2025 |
Interventiemodel, teamfasen (Lingsma), Twin Star, ontwikkelpunt |
Module 4, dagdeel |
2024-2025 |
Verandertechnieken, Covey & (time-)management, systeemcommunicatie |
Module 4, dagdeel |
2024-2025 |
Strategie en beleid, eigen rol in de cultuur / het systeem |
Module 5, supervisie |
2024-2025 |
Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema |
Module 5, supervisie |
2024-2025 |
Implementatie uitgangspunten & werkwijzen van schoolontwikkelingsthema |
Module 6, coaching |
2024-2025 |
Per deelnemer zijn 3 coachingsmomenten van 3 uur gepland |
AFRONDING 2025 |
|
|
|